CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 20 apr 2024 03:01

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies: laptop aansluiten op 12v
BerichtGeplaatst: 22 jul 2019 17:18 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2016 19:43
Berichten: 147
Woonplaats: Antwerpse Kempen
,Ik zag in een vorig topic een bericht met "advies". Leek mij leuk om zo zelf een topic te starten. Is een aangename manier om hier raad te vragen. :wink:

Binnenkort gaan we weer voor enkele weken op pad maar deze keer zoeken we vooral zo veel mogelijk off-grid te gaan staan en dus heb ik een vraag wat betreft laptop gebruik in de camper. Onze 2x75ah AGM batterijen met een 120Wp zonnepaneel (met PWM lader...36cellen zonnepaneel :smt045 ) doen het meer dan goed voor ons gebruik. Nu zou ik nog graag mijn laptop willen meenemen en deze dan via een gestabiliseerde "omvormer" of "inverter" of "dc-dc converter" aansluiten op de huishoudbatterijen. De laptop vraagt een voeding van 19,5V en 3,33A. Ik ben eens op zoek gegaan naar een dergelijk toestel en ben dit tegen gekomen op Conrad. Is het volgens jullie een veilige manier om een laptop aan te sluiten op de 12V van de HH batterijen? Volgens de specs lijkt het mij van wel maar ik ben niet zo te vinden voor die plug and play stekkertjes altijd. Kan zijn dat deze doet wat ie moet doen maar ik wil dat dit ook op een veilige verantwoorde manier voor onszelf en voor mijn toestellen verloopt. Zijn er andere "converters" die jullie aanraden die veiliger en/of gebruiksvriendelijk (inbouw modellen bv.) zijn? Ik heb hier tot nog toe goede raad gehad en daarom deze vraag.

Het betreft deze => https://www.conrad.be/p/velleman-cars4700n-dcdc-converter-12-vdc-24-vdc-5-vdc-12-vdc-15-vdc-16-vdc-185-vdc-195-vdc-20-vdc-1713833

Ik sluit niet uit dat ik later (winterperiode) eens ga wagen om iets uit te dokteren om onze digicorder (telenet) eveneens aan te sluiten op het 12v voeding van de HH batterijen om zo wat filmpjes te kunnen zien in die periode. Wij hebben een satelliet (origineel bij aankoop) maar geen abonnement en dus maken we er eigenlijk geen gebruik van. Of ik deze dan niet beter kan verwijderen is een goede vraag maar ik heb voorlopig geen nood aan ruimte op het dak en/of problemen met gewicht met onze camper dus die blijft tot nader order gewoon op het dak gemonteerd.

Ik heb al eens gekeken naar de digicorder en deze heeft 12v en 4,1A nodig. Bestaat er een converter die beide toestellen (laptop en digicorder) kunnen voorzien van een gestabiliseerde spanning of zou ik dan eerder 2 aparte converters moeten aanschaffen? Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijke.

De vraag of ik dan niet beter af ben met een 12v > 220v omvormer is misschien ook terecht maar ik denk dat onze HH batterijen dit niet graag hebben. Trouwens zit je weer met het verhaal om 12v om te zetten naar 220v en dan weer omvormen naar de nodige spanningen. Veel verlies dus.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

PS: Victron Energy heeft met de Orion reeks een mogelijk toestel dat geschikt is om de digicorder aan te kunnen sluiten
https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc-omvormers/victron-omvormer-orion-tr-12-12-9-110w-met-galvanische-scheiding.html

PS2: Misschien heb ik dit in een verkeerd topic geplaatst maar het gaat eerder over electra dan apparaten op zich. Gelieve te verplaatsen indien orden op zaken is gewenst.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling