Dat electro blokken in campers soms van bedenkelijk kwaliteit zijn manifesteerde zich een poos geleden in onze Pilote na amper 5 jaar
De EBL in onze camper is van Schaudt type 271.
Pilote heeft in deze opbouw ook nog een externe kleine print gemonteerd
Daar zit een stekker op met 6mm2 bekabeling mét steekzekering 20A voor de kk en verder dan nog een relais voor het trapje én de 2A zekering van het bedieningspaneel boven de deur
Na de plaatsing van een Victron Orion 12/12/9 (om de startbatterij te druppelen vanuit de LFP) doken de éérste verschijnselen op dat het Schaudt bedieningspaneel LT72 boven de deur begon te flippen met de startbatterij spanning
En, ook het trapje werkte niet meer en de markeringslichten bleven ook uit
Ook de 25A Schaudt booster hield er mee op...
Doch na het verwijderen van een 2A steekzekering op een kleine externe printplaat PLT02 (niet van Schaudt) kon ik weer even verder….
Doch de problemen kwamen terug tijdens onze korte reis
Maar...we moesten nog bij de dealer zijn voor de schotel (Mecatronic)
En, ik vroeg of ze ook "eens" konden kijken want, “iets” was me opgevallen op dat kleine printje.
De stekker met rode bekabeling 6mm2 was daar al behoorlijk warm geweest en net achter de stekker was de rode isolatie al flink bruin geworden
Eérst werd de schotel hersteld en, dan werd het probleem gecontroleerd en opgelost…
Enkel hoe…je acht het niet voor mogelijk
De stekker met die 6mm2 ging er af op dat kleine printje werd dan “zo” opnieuw verbonden op recup 10mm2 zekeringhouder
s’Anderdaags thuis heel die kl…..boel er uit gezwierd..en zelf opgelost
Wat kost een ANL zekering en houder...
En...na die aanpassing dacht ik…eindelijk de problemen opgelost
Tot...wij vertrokken op onze bijna 2 maanden durende reis door Nederland..
Enkele dagen later ging de koelkast niet meer over op 12V
Het trapje was enkel nog manueel te bedienen.
En de Schaudt booster werkte ook niet meer
Van de Victron Orion 12/12/9 moest ik telkens het sturings relais verwijderen voor we gingen rijden
Leuk was dat niet maar ik trok mijn plan
En, omdat ik ook nog eens begon te twijfelen én eigenlijk niet meer wist
of de D+ op negatief of positief moest staan zette ik deze op D+ positief
En “zo” maakte ik het nog moeilijker voor mezelf wat nu de oorzaak kon zijn...
Maar het reizen ging door en we trokken onze plan...
Op de meeste plaatsen konden we vooralsnog de stekker in steken want de LFP laden via de booster ging ook niet….
Tot we na bijna 2 maanden weer thuis kwamen
Want, dan is goede vriend Patrick me komen helpen en zijn we er na uitgebreid step by stap testen uit gekomen
Zonder hem was het nooit gelukt
want, “zo” ver reikt mijn kennis niet..
Want....
Je kan wél schema’s bekijken maar hoe alles werkt ja…
Maar dat is kaas waar ik nooit van gegeten heb…
En dan ben je méér dan content dat je op iemand kan rekenen die er wél veel ervaring mee heeft
De éérste stap was controleren of de D+ nog werkte én oef
die deed het nog altijd..
Heb wél intussen geleerd (én onthouden) dat Fiat Ducato's een negatieve D+ hebben
En dan werd dat D+ negatief omgezet in de EBL omgezet naar een D+ positief….
Het probleem “kon” dus nog altijd verder in die 6mm2 bekabeling van de kk zitten
Want...die bekabeling ging op zijn beurt via Block 1 "in" de EBL en werd daar door een relais aangestuurd….
Schema bekijken en dan verder testen stap voor stap
Tot Patrick bij een draaiende motor die zwarte stekker van Block 1 vast pakte en er wat “beweging” in bracht
En dan…kwam de oorzaak écht boven....pruts stekkers..
Die stekker er af geknipt.....
Want dat zijn geen klemmen om 20A op 12V door te sturen
Op de foto zie je het label C11 en daar zat dus die zwarte stekker die voor problemen zorgde
Het zoveelste bewijs dat al die stekkers misschien nog net goed zijn voor kleine stromen
Doch, die stekker van Block 1 er “zo” maar uit laten dat..
Dat werd voor Patrick nogal snel duidelijk dat er nog andere kleine verbruikers gevoed werden via die stekker…
Vandaar je die 2 kabeltjes + & - nog ziet zitten in Block 1
Patrick had zich al lang vooraf verder gebogen over het schema van de EBL 271
Alsook het schema van Pilote werd bekeken
Zijn finale beslissing...alles wat voor de kk via de EBL gaat dit definitief uit te schakelen geen gepruts meer met slecht verbindingen
En, er kwam een Victron Battery Protect 65A (in relais modus) in de plaats
De Victron Battery Protect had ik dus al even klaar liggen
Want met de kennis en kunde van Patrick was ik compleet overtuigd dat die veel te lichte Schaudt stekkerverbindingen én, zeker voor een kk op 12V waar 20A door gaat er “uit” moest...
Na 2 dagen “opbouwend” zoeken en testen heeft Patrick er voor gezorgd dat alles weer perfect werkt
En naderhand heb ik dan ook verder alle bekabeling verder in orde gebracht en opnieuw gelabeld…
Om af te sluiten...electroblokken in campers zijn allemaal zo goedkoop mogelijk gemaakt en zijn enkel goed om kleine stromen door te jagen
Bekabeling is vaak als een zootje bij mekaar genepen en kan verder blijven bewegen in die MNL stekkertjes met hun ronde pennetjes
Goed voor in speelgoed niet om te gebruiken in campers waar alles leeft en trilt...
Maar eens er grotere stromen "door" moeten dan loopt het vaak mis in ons geval na 5 jaar
Na heel dit verhaal zeg ik aan Patrick 1000x Dank U
want, zonder U was dat nooit gelukt
En wie intussen nog niet weet wie "Patrick" is...forumlid Takamine...
Elkaar helpen is ook zijn motto
En in dit verhaal is hij ook voor mij een proffesionele en ervaren helpende hand geweest...