CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 23 apr 2024 21:41

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Naar the Cotswolds!
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 19:38 
Offline
+4000 Postings
+4000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2008 12:48
Berichten: 6408
Woonplaats: Brugse Ommeland
Maandag 6 juni 2011

Voor onze jaarlijkse reis naar het Verenigd Koninkrijk kiezen we ditmaal de regio “the Cotswolds” en ruime omgeving.
http://www.the-cotswolds.org/top/english/intro.shtml
Voor het eerst boeken we een overtocht bij DFDS Seaways, het vroegere Norfolkline. We betalen H/T voor onze camper met twee volwassenen €63.00 (vroegboekactie).
http://www.dfdsseaways.nl/
Het schip vaart om 10.00 uur af maar wij moeten al om 9.00 uur op de terminal in Duinkerken zijn. Het wordt een rustige overtocht want we hebben een kalme zee en het schip is niet eens halfvol. Het valt ons op dat het Pools de derde taal aan boord is en ook dat is nieuw voor ons. Tijdens de overvaart doe ik een tukje in een zeteltje, om terug wakker te worden drinken we een café latté. Met een kwartiertje vertraging bereiken we de haven van Dover.
Na de ontscheping rijden we naar Hughenden Manor, het stulpje van Benjamin Disraeli, die tweemaal premier was in de periode 1868-1880. Zijn naam is ons niet onbekend, maar verder weten we eigenlijk weinig van hem af. Onze kennis zal na dit bezoek ruimer geworden zijn. Omdat we vorig jaar lid werden van de National Trust (NT) kunnen we het gratis bezoeken (*). Ons lidmaatschap zal tijdens deze reis goed gebruikt worden.
http://www.nationaltrust.org.uk/hughenden-manor/
Na het bezoek rijden we naar de camping “Diamond Farm” in Bletchingdon, een kleine camping waar er slechts 10 pitches bezet zijn. We betalen £16.00 voor één nacht zonder elektriciteit, N51°50’56.70” W1°15’23.20”.

Dinsdag 7 juni 2011

Het was een rustige nacht op de camping en het sanitair blok is OK. Hier willen we gerust nog eens terugkeren. Ontwaken doen we met stralende zonneschijn maar de weersvoorspeller zegt dat er na de middag wel een buitje kan uitvallen.
We rijden naar Bladon waar we moeite hebben om onze camper te parkeren, uiteindelijk lukt het toch in de grasberm vóór de camping op N51°50’17.60” W1°20’27.00”. Dan vertrekken we voor de AA-wandeling Churchill’s Grave at Bladon (8km).
http://www.theaa.com/walks/churchills-g ... don-420819
Wanneer we aan het graf van Churchill zijn gekomen begint het wat te miezelen. We gaan eventjes binnen in het eenvoudige kerkje van Bladon en kijken er eens rond. Buiten zijn arbeiders bezig met het plaatsen van de zerk van een gestorven kleinzoon van Winston. De grafzerken van de overleden familieleden vormen samen een mooi geheel. Er verschijnen alras nog enkele bezoekers uit Britse overzeese gebieden die vragen om aan Churchills graf gefotografeerd te worden.
De motregen lijkt het pleit te gaan winnen en we beslissen dan maar om de wandeling af te gelasten en terug te keren naar onze mobi om er te middagmalen. Na het middagmaal nemen we voorsprong op onze reisplanning en rijden het hoekje om naar Blenheim Palace (£38.00) waar Winston bij toeval het levenslicht zag. Zijn moeder kreeg er plots weeën, en daar was hij dan, “de grootste Brit”. Alhoewel hij er niet woonde speelde het paleis wel een belangrijke rol in zijn bestaan.
http://www.blenheimpalace.com/index/dutch_home.html
Het paleis maakt indruk op ons. Het is een fenomenaal bouwwerk in een barokke en soms potsierlijk ogende stijl. Niet in verval en met mooi aangeklede ruimten. Binnen mag er niet gefotografeerd worden. We kunnen een rondleiding meevolgen door de statievertrekken met een Nederlandse Engelstalige gids die speciaal voor ons af en toe haar uitleg nog eens overdoet in het Nederlands. Dit fraaie gebouw is werkelijk de moeite waard, mooie zalen, wandtapijten, meubilair, klokken, vazen, kostuums, schilderijen (o.a. Antony Van Dyck), … Op het einde van de gigantische bibliotheek ontdekken we zelfs een meer dan volwassen orgel.
Dan gaan we wandelen in de tuin en het park. We zien er de mooie waterterraces en het kunstmatige meer met zijn stuwdam en waterval, the Temple of Health en the Temple of Diana, waar Winston met zijn geliefde Clementine ging schuilen voor de regen en waar hij haar ten huwelijk vroeg. We wandelen ook rond in the Rose Garden, the Italian Garden met snoeivormen van vogels e.a. dieren, … Voor het doolhof komen we te laat. Terug op de parking wegen onze voeten als lood, we hebben vandaag zeker voldoende kilometers afgelegd.
We rijden naar Charlbury waar we op de bijna uitgestorven Cotswolds View caravan & camping park gaan overnachten, £22.50 voor één nacht met elektriciteit, N51°53’10.00” W1°28’15.15”.

Woensdag 8 juni 2011

Zeer rustige nacht gehad. De douches zijn wel wat ouderwets en geven een krachtige waterstraal. Nu eens komt er warm, dan weer koud water uit. Voor de betaalde prijs mocht de kwaliteit van de camping wel iets beter geweest zijn.
We rijden naar Little Minster waar we een 13 km lange wandeling maken in ∞ vorm.
http://www.greatwalksinbritain.co.uk/Ed ... Lovell.pdf
We parkeren op N51°48’01.50” W1°32’03.70”, het snijpunt van beide lussen. Onderweg bewonderen we de ruïnes van Minster Lovell Hall. In de loop der eeuwen heeft deze plaats duidelijk aan belang ingeboet. Wanneer we de eerste lus volbracht hebben houden we een drinkpauze in onze camper, dan begint het plots voor 3 minuten te gieten. Alle hemelsluizen gaan open. Wij zitten gelukkig net binnen en blijven droog. Wanneer de hemel weer opklaart maken we de tweede lus. Om 15.40 uur hebben we de wandeling volbracht en rijden verder naar Burford, een charmant Cotswolds marktstadje maar wel met drukke doorgangsweg. Ook Little Minster waar de ochtendwandeling vertrok is zo’n authentiek en typisch plaatsje maar wel eentje dat helemaal geen drukte kent.
In Burford vinden we een gratis parking op N51°48’30.15” W1°37’56.70”.
We wandelen eens op en neer in High Street en kopen er een stuk regionale kaas. Ook het kleine Tolsey Museum vereren we met een bezoek en we gaan ook eens naar de kerk. Op het kerkhof zien we enkele markante graven die eeuwenoud zijn.
http://www.visitsoutheastengland.com/th ... eum-p59093
Dan rijden we naar Chipping Norton waar we plaats vinden voor de nacht bij the Camping and Caravanning Club. De ontvangst is er erg hartelijk maar de camping is eerder basic, £20.90 zonder elektriciteit, N51°55’00.20” W1°32’36.90”.

Donderdag 9 juni 2011

We ontwaken om 7.30 uur en draaien ons nog eens om. Wanneer we weer wakker worden is het al 8.20 uur. We hebben geslapen, geslapen en geslapen. Alhoewel er veel volk op de camping is hebben we niets gehoord.
Eerst bezoeken we Chipping Norton, dat ook zo’n oud marktstadje is. Zowat elk gebouw is er opgetrokken uit plaatselijke vaalgele Cotswoldsstenen. Maar vooral de kerk, die met zijn 5 rijen banken naast elkaar breder lijkt dan hij lang is, is het bekijken waard. Er zijn ook enkele praalgraven. Hier bevinden zich op het kerkhof rondom, opnieuw ettelijke tombes en grafstenen uit vervlogen tijden. Schots en scheef, ze lijken wel kriskras door elkaar gezet. We kunnen nog jaartallen lezen die beginnen met 17.. maar de meeste inscripties zijn onleesbaar geworden.
Bij de warme bakker kopen we brood, scones en custardtaart. Hesp, kaas (o.a. de zeer lekkere handcrafted cheese – Windrush Valley – goat dairy – Pinchpool Farm), een almond-frangipanekoek en verse asperges halen we dan weer in een deli-shop. Dat wordt weer smullen.
We rijden verder naar the Rollright Stones, een steencirkel uit de bronstijd, the Whispering Knights en the King Stone. Het zijn “oude stenen” door “oude mensen” in een veld geplaatst, sporen uit het Neolithicum. We gaan er eens naar kijken en krabben eens achter onze oren.
http://www.stone-circles.org.uk/stone/rollright.htm
Dan verder naar Chastleton House van de NT. Het is een landhuis van zo’n 400 jaar oud dat in authentieke staat bewaard gebleven is. Je kunt er deze ouderdom zonder moeite in herkennen en het is zeker een bezoekje waard.
http://www.nationaltrust.org.uk/chastleton-house/
Verder naar de camping in Broadway maar hier worden tourers geweerd. Bijgevolg moeten we doorrijden naar Honeybourne Ranch. Blijkt dat hier de receptie al gesloten is en we geraken niet meer op het kampeerterrein. Uiteindelijk belanden we in Evesham op the Manor Farm Caravan site, £12.50 zonder elektriciteit, N52°07’57.30” W1°54’46.10”.

Vrijdag 10 juni 2011

Het is alweer 8.30 wanneer we uit ons bed komen, het lijkt wel een slaapsessie.
Vandaag trekken we naar Stratford-upon-Avon, de stad van Shakespeare. In het stadsbeeld is hij alom vertegenwoordigd. Parking op N52°11’44.00” W1°41’53.00”.
We maken de stadswandeling uit de groene Michelingids, die eigenlijk dezelfde is als deze die in de Capitoolgids staat.
Het stadje verrast ons aangenaam, het is er druk maar er is voldoende open ruimte. Er staan veel oude huizen die ons bekoren. We verpozen nog een tijdje bij de sluis en luisteren er naar het verhaal van een Australiër die hier gedurende twee weken rondvaart met een gehuurde narrow-boat. Dan keren we terug naar onze mobi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stratford-upon-Avon
Met een warm gevoel verlaten we Stratford en we rijden verder naar Upton-House and Garden (NT). Dit is het weekendverblijf van Lord Bearsted, de eigenaar van Shell in de jaren 1930. Hij hield van kunst en had ook de middelen om het te kopen (er hangt ook een Memling!). Wij houden van het huis dat ruim en gezellig is. Het staat bovendien klaar om te bewonen, wij willen er zo onze intrek in nemen. We wandelen nog eens rond in de tuin die ons evenzeer bevalt.
http://www.nationaltrust.org.uk/upton-house/
Moreton-in-Marsh wordt de volgende halte op ons traject, waar we voor één overnachting op de vijfsterrencamping van the Caravan Club Site £27.85 betalen (inclusief elektriciteit). We kunnen er ook onze vuilwatertank lozen. Zoals alle campings van deze club is ook deze piekfijn in orde, maar het tarief is navenant. Het is hier volle bak en we hebben geluk nog een plaatsje te bemachtigen. N51°59’19.70” W1°42’37.00”.

Zaterdag 11 juni 2011
Vandaag bezoeken we eerst Chipping Campden, een mooi Cotswoldsstadje waar we makkelijk een gratis parkeerplaats vinden op N52°03’15.75” W1°46’35.35”.
http://www.chippingcampden.co.uk/
Omdat we die op onze route het eerste tegenkomen, bezoeken we eerst de kerk. Het is één van de wolkerken uit de regio, zogenoemd omdat die betaald werden met giften van de wolhandelaars. De wolkerken zijn groot en mooi versierd. In de kerk bekijken we een groot uitgevallen praalgraf en luisteren een tijdje naar de organist die een muziekstuk inoefent voor een huwelijksviering die binnenkort plaatsvindt. Het klinkt fenomenaal, de warme klanken vullen de kerk terwijl de organist nauwelijks de toetsen beroert. Dan wandelen we verder naar de hoofdstraat van de stad. Het is een brede laan met in het midden een open markthal uit 1627. Er staan ook nog andere bouwwerken in het midden van de weg, maar we kunnen niet achterhalen of deze een publieke functie hadden of dat het woongelegenheden waren.
We rijden verder naar Snowshill Manor and Garden (NT) waar we een excentrieke verzameling objecten (ca. 22.000 stukken) kunnen bekijken. Soms lijkt het wel een zeerovershol. Hoe dan ook bevat de collectie heel wat waardevolle zaken, zoals samurai’s, ingelegde kabinetten, oude navigatieïnstrumenten voor de scheepvaart, draagkoetsen, antieke muziekinstrumenten, schilderijen, maar ook door gevangenen gesculpteerde soepbeenderen, scheepsmodellen, maskers, tientallen “eerste” fietsen, zware koffers met ingewikkeld sluitwerk, … Veel te veel om op te noemen. Wie graag rommelmarkten bezoekt zal hier ogen tekort komen. Alles werd door de heer des huizes, Charles Wade, een rijke miljonair persoonlijk verzameld of gekocht bij antiquairs. Terwijl het huis diende om zijn verzameling tentoon te stellen, woonde hij zelf in een bijgebouwtje. In het tuintje dat is opgebouwd uit terraskamertjes blijven we een tijdje zitten, het is hier best gezellig.
http://www.nationaltrust.org.uk/snowshill-manor/
Vervolgens rijden we naar Hidcote, een tuin (NT) die werd aangelegd door Lawrence Johnston. In 1948 schonk hij die aan de NT. Blij dat we deze mooie tuin bezochten.
http://www.nationaltrust.org.uk/hidcote/
We rijden opnieuw naar Broadway en wandelen eens door de hoofdstraat die erg breed is, het is een echte broad way. De straat vormt een mooi geheel van oude gebouwen in de gele kalksteen die zo kenmerkend is voor de Cotswolds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadway,_Worcestershire
Dan trekken we verder naar Guiting Power waar we op de eenvoudigste camping van de reis zullen overnachten. We zullen dit zelfs driemaal doen. The Cotswold Farm Park caravan site annex kinderboerderij van Adam Henson, de bekende presentator van het BBC-programma Countryfile. N51°56’15.70” W1°50’17.30”, £12,00/nacht zonder elektriciteit. Het is niet meer dan een open veld met 40 plaatsen. Toiletten en douches vinden we in containers. Wanneer we hierheen reden hebben we een beetje regen gehad en ook toen we binnen waren in Snowshill Manor heeft het even geregend. De scattered showers die elke dag op de radio aangekondigd worden hebben ons nog niet gevonden. Het is dit jaar wel aan de frisse kant, ’s nachts vriest het net niet meer aan de grond.

Zondag 12 juni 2011

Deze nacht is het dan toch beginnen regenen. “Persistent” zoals hier gezegd wordt, d.w.z. zonder ophouden, continue, standvastig, … en dat zal zo de ganse zondag blijven. Het is 15 jaar geleden dat we nog eens een volle regendag meemaakten in het VK. Wanneer we terug thuis gekomen zijn vernemen we van de thuisblijvers dat het in België zelfs dagenlang is blijven regenen, 2011 kent dan ook een slappe zomer.
De weersomstandigheden dwingen ons om de planning aan te passen. I.p.v. de verkenning van enkele Cotswoldsdorpjes en countrysidewalks zuidwaarts te ondernemen, bezoeken we noordwaarts NT properties. Ons lidmaatschap zal deze dag redden.
Vooreerst rijden we naar Coughton Court, dat sedert 1409 een rijke geschiedenis kent dankzij de Throckmorton family en hun katholieke geloofsovertuiging. De familie verwierf hierdoor invloedrijke posten in de entourage van het koningshuis en een adellijke titel. Net dit maakte hen tot vijand van latere vorsten toen sommige leden van de familie beboet, gevangengezet of zelfs geëxecuteerd werden. Opportunistische familieleden werden dan maar protestant, het is in ieder geval een ingewikkeld maar boeiend verhaal.
We zien hier de Tabula Eliensis. Een beschilderd doek uit 1596 met een verhaal dat begint bij ridders en edelen die ten tijde van Willem de Veroveraar in Ely verbleven. Verborgen in een kist werd slechts in 1910 in een dakholte herontdekt. Omdat de afbeelding van Hendrik VIII, die een leidende rol in het verhaal speelt, vaak werd aangeraakt is die nog nauwelijks herkenbaar. Onderaan zien we ook de wapenschilden van de gewraakte katholieke families waaronder dat van de Throckmortons. Verder zien we er ook een schuilhol voor priesters waar die zich bij onaangekondigd bezoek konden verschuilen tijdens de jaren van vervolging.
http://www.nationaltrust.org.uk/coughton-court/
We gaan verder op verkenning in het landhuis. In één van de salons brengt een zangkoortje populaire liederen ten gehore. Dat hebben we ook al vaker meegemaakt.
We reppen ons nog snel naar het kerkje naast de deur waar een gids op schoolse wijze zijn uitleg doet. Wanneer wij het vrij willen bezichtigen, kijkt hij ons op strenge wijze aan. De tuin bezoeken we vandaag niet, u weet wel waarom (persistant rainfall).
We rijden verder naar Packwood House, een landhuis uit de zestiende eeuw dat grondig gerestaureerd werd om het zijn authentieke Tudorstijl terug te geven. Het is een aardig optrekje waar in 1927 Koningin Mary, gemalin van Koning Georges V, op bezoek kwam. Het kopje waar zij toen thee uit dronk, wordt nu onder een glazen stolp tentoongesteld. De suppoost vertelt ons stilletjes dat er na het bezoek van de koningin diverse voorwerpen verdwenen waren. Roddels?
http://www.nationaltrust.org.uk/packwood-house/

Maandag 13 juni 2011

De regen is weggetrokken richting België en wij bezoeken deze ochtend Stow-on-the-Wold, opnieuw een typisch Cotswoldsstadje. Parking op N51°55’40.90” W1°43’04.70”. Leuk om er de sfeer eens op te snuiven.
http://www.cotswolds.info/places/stow-on-the-wold.shtml
Dan rijden we verder naar Bourton-on-the-Water. Parking op N51°53’08.50” W1°45’49.20”.
Hier maken we een mooie wandeling (10,5 km) door de countryside tot Clapton-on-the-Hill. We worden beloond met een vergezicht over de vallei waar Bourton ligt en onderweg zien we een reebok en een vossenjong die door onze verschijning andere oorden opzoeken.
http://www.greatwalksinbritain.co.uk/Ed ... Valley.pdf
In Clapton staat een piepklein kerkje. Ook hier hangt er binnenin een gedenksteen voor de gesneuvelden van WO I. In elke kerk, groot of klein, waar we binnentreden in het VK zien we er daar minstens één van. We will remember them! (** L.B.)
Na 3 ½ uur zijn we terug in Bourton. Het is een supercharmant stadje, dat komt grotendeels door de rivier Windrush die er de centrale as van vormt. Lage voetgangersbrugjes brengen je van de ene naar de andere oever. Met de zon op de gele gevels terwijl die ook glinsterende sterretjes in het water maakt, lijkt het wel een plaatje uit een sprookje. Het is natuurlijk zeer toeristisch, maar vandaag gelukkig niet erg druk.

Dinsdag 14 juni 2011

Na het ontbijt rijden we naar Bibury. We kunnen wonderwel parkeren op de exacte plaats die google-earth ons toonde, N51°45’37.40” W1°50’08.00”. Bibury is nog zo’n Cotswoldsdorpje uit het sprookjesboek. Hier worden werkelijk busladingen Japanners gedropt die na het maken van enkele obligate kiekjes, vriendelijk groetend terug verdwijnen. Wij hebben meer tijd om de fotogenieke Arlington Row op de gevoelige plaat vast te leggen. Arlington Row is een rij cottages uit vervlogen tijden, pittoresk zonder weerga. In het riviertje dat door het dorp stroomt krioelt het van de vis. Forellen herkennen we, maar de andere species zien er ook smakelijk uit. Hier bevindt zich het vertrekpunt van de rondwandeling die ons door en langs weiland, bos, akker, rivieroever, … leidt en ons via de plaatsjes Coln Saint Aldwyns, Arlington en Ablington terug naar Bibury brengt. Het is een prachtige wandeling (11,5 km) en bovendien is het zalig wandelweer.
http://www.greatwalksinbritain.co.uk/Ed ... Bibury.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Bibury
Hoewel de dag al redelijk ver gevorderd is beslissen we om nog op zoek te gaan naar de bron van de Thames. Die bevindt zich ergens in een weiland waar de bron is aangeduid met een rechtopstaande steen. De ene keer staat deze weide droog, een andere keer staat de steen bijna helemaal onder water. Vlakbij de bron parkeren is niet mogelijk dus wordt het weer wandelen. We vinden een parkeerplaats in Ewen waar het Thames-Path passeert. We volgen dit pad stroomopwaarts naar de bron in Kemble maar na drie kwartier stappen is de zon al goed aan het ondergaan en het blijkt dat we ons doel niet meer tijdig zullen bereiken. Bovendien staat de Thames hier compleet droog tengevolge van het extreem droge voorjaar. Ergens in een weide vol koeien raken we zijn bedding kwijt. We hebben ook geen wandelkaart van dit stuk en bijgevolg kunnen we het traject niet exact inschatten. Op de terugweg worden we beloond met een ontmoeting met een hinde die huppelend in de bosjes verdwijnt.
We rijden naar de dichtstbijzijnde camping in zuidelijke richting en arriveren zo in Malmesbury op Burton Hill caravan & camping park, £15.50 zonder elektriciteit, N51°34’43.80” W2°05’52.70”.

Woensdag 15 juni 2011

De camping is rustig maar het sanitair blok is wat verouderd.
Vandaag rijden we verder zuidwaarts naar het niet te missen Lacock (NT). Onderweg doen we inkopen en het is al middag wanneer we er arriveren.
http://www.nationaltrust.org.uk/lacock/
We bezoeken eerst Lacock Abbey, een abdij die ten tijde van Hendrik VIII ontmanteld en verbouwd werd tot een mooi countryhouse. Hier leverde William Henry Fox Talbot zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de fotografie. In Frankrijk probeerden Nièpce en Daguerre ook een techniek op poten te zetten maar zij waren nimmer in staat om hun opnames te dupliceren. Dankzij het negatief/positiefprocedé van W.H. Fox Talbot was het maken van meerdere afdrukken wel mogelijk. Zo legde hij en niet zijn Franse concurrenten de basis voor de fotografie zoals we die sedert onze kinderjaren gekend hebben.
We betreden de Abbey en de bezoekersroute leidt ons door statige woonvertrekken, mooie kloostergangen en sierlijk gewelfde kelders die o.a. werden gebruikt voor opnames van de Harry Potterfilms, … We bewonderen het interieur en de aankleding van het landhuis. In één van de salons komen we langs een erker, het onderwerp van de oudste met negatief gemaakte foto, een bedevaartplaats voor fotografen. Hier staat ook een nagemaakte versie van het gebruikte fototoestel, het is niet meer dan een houten kubusje van ca. 8x8x8 cm. Aan de voorzijde zit een lensje, aan de achterzijde een houder voor de lichtgevoelige laag. Daar staan wij dan met onze digitale camera, een wereld van verschil!
In het aanpalende fotografiemuseum vernemen we alles over de eerste stappen van de fotografie en welke evolutie er sedertdien plaatsvond. We zien er ook een camera obscura in werking.
Dan gaan we thee drinken en scones eten. Lekker.
Wanneer de innerlijke mens versterkt is volgt de verkenning van het unieke dorpje Lacock met huizen die tot 800 jaar oud zijn en dateren uit elke eeuw sedertdien. Deze authentieke locatie werd o.m. gebruikt voor de TV series Cranford en Pride and Prejudice. Series die wij erg konden smaken. Het is hier heerlijk vertoeven. Om de dag te besluiten maken we nog de NT-wandeling Lacock Village (3 km). Een rustige wandeling die ons een stukje langs de Avon brengt waarin we opnieuw forel zien zwemmen. Wanneer hij ons opmerkt, vliegt een reiger klapwiekend weg.
http://www.nationaltrust.org.uk/servlet ... e-walk.pdf
We verplaatsen ons slechts 700 meter en zoeken een plaatsje op de naburige camping Piccadilly Caravan Park, N51°24’46.90” W2°07’45.70”, £16.00 zonder elektriciteit, rustig en OK.

Donderdag 16 juni 2011

Vandaag bezoeken we de mooie stad Bath die vermaard is voor zijn Georgiaanse stijl en zijn thermen. We parkeren op de ruime betaalparking en verkennen de stad te voet, N51°23’08.00” W2°22’14.10”.
We blijven eerst wat rondhangen in de buurt van de Royal Crescent, een indrukwekkende halvemaanvormige huizenrij. Het valt ons op dat er zich tussen het voetpad en de façades nog een etage op kelderniveau bevindt. Op zich niet ongewoon, maar hier beschikken ze over een nogal groot “voorkoertje”. Vòòr de halve maan is een ruim grasperk aangelegd alsook het Royal Victoria Park. Omdat de Royal Crescent op één van de heuvelruggen van de stad is gebouwd geniet je hier van een riant uitzicht over een stuk van de stad tot aan de Avon.
We volgen de route die de Michelingids ons aanraadt en komen zo via Brock Street, The Circus, een rond plein met identieke huizen, Gay Street en … aan Pulteney Bridge. De Avon met zijn bogenbrug is hier erg fotogeniek vermits er zich op korte afstand voor de brug trapsgewijze halfovalen watervalletjes in de rivier bevinden. We genieten van het uitzicht. We volgen de uitgestippelde route verder en belanden zo aan de overzijde van de stroom. Op een bank langs het water eten we onze lunch en krijgen daar bovenop een ander mooi uitzicht op de stad en zijn abdijkerk. De zon schroeit onze hoofden, voor het zoet afsluitertje van ons maal zoeken we een plekje verderop in het lommer van de bomen.
Vervolgens brengen we een bezoek aan the Roman Baths (£24.00). Het bezoek overtreft onze verwachtingen die al hooggespannen waren. Het wordt een rondleiding doorheen het uitgebreide gerestaureerde complex. We zien de boven- en onderverdiepingen, de warmwaterbron, de verschillende baden, de gasbellen die uit het water opstijgen, … Een pseudo-Romein probeert aan het complex nog een extra dimensie te geven. We spenderen hier ruim twee uur.
http://www.romanbaths.co.uk/
Terug buiten bezoeken we Bath Abbey. Veel abdij valt er niet meer te zien, maar de grote kerk staat er wel nog en die is het bekijken waard. De kerk beschikt over mooie waaiergewelven die je met een stijve nek opzadelen. De muren zijn bekleed met gedenkplaten voor overledenen. In 973 werd in deze kerk Edgar tot eerste Koning van Engeland gekroond, duizend jaar later werd dit feit hier herdacht door Koningin Elisabeth II. Hetgeen meteen een extra gedenkplaat in de vloer opleverde. Wat wij het mooiste aan de kerk vinden is evenwel de voorgevel. Links en rechts zien we halfverheven beeldhouwwerken die lange ladders voorstellen waarop engelen omhoog klauteren. Duidelijk moeizaam klimmend proberen ze de hemel te bereiken.
We trekken verder door de stad en belanden in de Assembly Rooms (NT), mooie zalen waar societyevenementen plaatsvinden. Deze avond staat er ook een evenement op de agenda en we zien er de drukte voor de storm. We brengen in hetzelfde gebouw ook een bezoek aan het museum of costume. Leuk om de evolutie in de klederdracht van de laatste 200 jaar te aanschouwen.
http://www.nationaltrust.org.uk/bath-assembly-rooms/
We spenderen de ganse dag in Bath en rijden ’s avonds naar Devizes waar we op The Bell Campsite, een camping langs een drukke weg gaan overnachten. Deze camping heeft zeker betere tijden gekend want nu is het hier armoe troef, nauwelijks onderhouden, overal brandnetels, en het water ruikt er al te veel naar chloor. Hier slaan we zeker geen vers water in, £18.00 met elektriciteit, N51°19’16.10” W1°55’32.40”, vermijden indien mogelijk.

Vrijdag 17 juni 2011

Rustige nacht gehad op de camping. De uitbater zwaait ons uit en hoopt ons deze avond terug te zien. Wij weten wel beter.
De weersvoorspelling voor vandaag belooft weinig goeds, vanaf de middag is er regen voorspeld. Toch beslissen we om te gaan wandelen want de weerberichtgeving van de afgelopen dagen probeerde ons telkens opnieuw te bedotten. We hebben zondag dan wel een regendag gehad, maar alle andere dagen hebben we vooral ruime periodes van zonneschijn afgewisseld met bewolking gekregen. De buien hebben ons, behalve zondag dan, nog steeds niet gevonden.
We rijden naar All Cannings (P op N51°21’29.00” W1°53’43.50”) vanwaar we langs het Kennet & Avon canal terugwandelen naar Devizes. Vandaar keren we dan over een stukje van de Wessex Ridgeway en door een mooi wisselend landschap terug naar het vertrekpunt. In Devizes werd ter gelegenheid van het nieuwe millennium een afbeelding van een paard in de kalkheuvel uitgehouwen/uitgegraven. Langs ons wandelparcours krijgen we er een mooi uitzicht op. Na 4 ½ uur stappen (15 km) zijn we terug bij onze mobi, we hebben behalve enkele verdwaalde druppels, geen regen maar wel een lekker wandelweertje gehad.
http://www.greatwalksinbritain.co.uk/Ed ... nnings.pdf
Omdat het de moeite loont om dit bouwwerk te gaan bekijken, keren we nogmaals terug naar Devizes. We gaan er de Caen Hill Locks bewonderen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caen_Hill_Locks
Een indrukwekkend zicht, een sluizenrij zover het oog strekt. Negenentwintig opeenvolgende sluizen op het Kennet & Avon canal, ooit een belangrijke industriële ader. Vervolgens in onbruik en vervallen geraakt om daarna te zijn gerestaureerd en nu te dienen voor de pleziervaart. Parking op N51°21’13.00” W2°01’14.00”. Nu krijgen we wel regen op ons dak.
We laten Devizes achter ons en rijden naar Marlborough, onderweg houden we nog eventjes halt bij het kalkheuvelpaard van Alton Barnes. In Marlborough zoeken we een plaatsje voor de nacht op de camping Postern Hill van forestholidays. Hier zijn geen douches en we betalen £13.20 voor één nacht zonder elektriciteit, N51°24’40.80” W1°42’57.50”.

Zaterdag 18 juni 2011

We rijden naar Goring-on-Thames, parking aan het station op N51°31’14.70” W1°07’57.50”. Even de benen losgooien met een wandelingetje langs de Thames (6,5 km). Chilterns Country is hier de naam van de regio. Onderweg wandelen we onder de Gatehampton Railway Bridge die werd ontworpen door Isambard Kingdom Brunel. We kijken al vele jaren met ontzag naar de prestaties van deze Britse ingenieur. Vorig jaar konden we tijdens de terugtocht van Cornwall ook al zijn Royal Albert Bridge over de Tamar bewonderen. Zijn verwezenlijkingen, waarvan er sommige bijna 200 jaar oud zijn, blijven verbazen en hij werd verkozen tot “tweede grootste Brit”.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel
http://www.nationaltrail.co.uk/ThamesPa ... s%20Walk(1).pdf
Verder naar Basildon Park (NT), voor de verandering bezoeken we eens een mansion. Gered van de ondergang door de familie Iliffe. Een uit de kluiten gewassen herenhuis met rijkelijk versierde vertrekken. Eén kamer in het bijzonder valt op omdat die getooid is met schelpen. Meubels, wandlijsten, ornamenten, … alles is volgeplakt met schelpen, zeer speciaal. In de vitrinekasten liggen de meest vreemdsoortige exemplaren. We genieten nog van een cream-thee in de cafetaria en dan is het zover. De reis loopt ten einde.
http://www.nationaltrust.org.uk/basildon-park/
Het is 17.30 uur wanneer we buitenkomen en rijden nu alvast een flink stuk huiswaarts naar de camping Horsley Site van the Camping and Caravanning Club in Horsley, £24.40 zonder elektriciteit, N51°17’07.30” W0°26’54.70”. We zijn niet zo ver van Londen meer verwijderd en de camping is zeer druk bezet. Wij krijgen nog een plekje zonder nummer toegewezen. Er ligt hier een grote visvijver die een bijzondere aantrekkingskracht uitoefent op de bezoekers.

Zondag 19 juni 2011

Vandaag keren we terug naar huis maar eerst bezoeken we nog Polesden Lacey (NT). Nog maar eens een landgoed, ooit eigendom van Mrs. Greville die destijds de rijkste vrouw van het VK was.
http://www.nationaltrust.org.uk/polesden-lacey/
We wandelen rond in het uitgestrekte domein. Er is een formeel aangelegd gedeelte met verzorgde tuinkamers en talloze perken met bloemen, maar er is ook een vrijer onderhouden deel dat ons een fantastisch mooi zicht over de vallei schenkt. We zien er ook het hondenkerkhof, iets wat we bij landhuizen al vaak zagen.
Tijdens de vrije rondgang in het huis valt vooral de gouden kamer op. Een zaaltje waarvan de versieringen met goudverf geaccentueerd zijn. Deze galaruimte zal toentertijd op de talrijke gasten zeker een overweldigende indruk gemaakt hebben. Ook wij moeten eens ferm met de ogen knipperen om er aan te gewennen. De collectie schilderijen bevalt ons ook. We zien er o.a. twee originele werken van Quinten Metsys.
We keren verder huiswaarts en rijden naar Dover. Vermits we nog wat respijt hebben plaatsen we ons op de parking van The White Cliffs of Dover (NT), N51°07’53.40” E1°20’22.40”. Het zicht op de haven en het Kanaal is hier fabuleus en we stellen opnieuw vast hoe erg we gesteld zijn op deze kust en dat we het zeezicht tijdens onze reis in het binnenland eigenlijk wel misten. We wandelen nog een keertje rond op het klifpad en voelen de zeebries, zalig.
http://www.nationaltrust.org.uk/home/item281133/
Dan wordt het tijd om naar de terminal te rijden en onze plaats in de buik van de ferry op te zoeken. Een behouden overvaart brengt ons terug naar Duinkerken. Nog eens 90 km verder zijn we weer thuis.
Opnieuw een mooie reis in Engeland beleefd, volgend jaar keren we terug. Zeker weten!




(*) Lidmaatschap van the National Trust is prijzig. Wij werden lid op 10 juni 2010 en betaalden toen voor 2 personen £79.50. Het eerste jaar lidmaatschap loopt t/m de laatste dag van de maand van aansluiting van het volgend jaar (in ons geval dus t/m 30 juni 2011). Als lid kun je gratis alle NT properties bezoeken en hoef je er geen parkeergeld te betalen. Je ontvangt een verzorgde gids met landkaart waar de properties in/op vermeld staan en een periodiek tijdschrift. Voor wie enige tijd in het VK verblijft en graag landhuizen en/of tuinen bezoekt kan dit een interessante formule zijn.
http://www.nationaltrust.org.uk/membership/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Na ... in_England

(** L.B.) Laurence Binyon, uit “For the Fallen”.
They shall grow not old, as we that are left grow old:
Age shall not weary them, nor the years condemn.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.

Wisselkoers 2011 : £1.00 = €1.18
Diesel = £1.41/liter
Meer wandelingen vind je o.a. op
http://www.greatwalksinbritain.co.uk/ho ... 20free.htm

_________________
Groetjes,
Miel

Keep your eyes on the road and your hands upon the wheel .... (J.M.)


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling