CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 19:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Telepéage : niet meer stoppen om franse autowegen te betalen
BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 15:04 
Offline
+2000 Postings
+2000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2004 12:49
Berichten: 3038
Woonplaats: Ruisbroek - Puurs
Onderwerp enkel interessant voor degenen die (af en toe) de franse Péage gebruiken ;-)

De anderen zijn niet verplicht om verder te lezen, noch om hun mening over de péage te geven :wink: :-D :-D :-D

Hoe werkt het?
Voor de normale betaling van de franse betalende autowegen neem je bij de oprit een ticketje. Bij het verlaten van de autoweg betaal je voor het afgelegde traject een som in functie van het afgelegde traject en de categorie van je voertuig.
http://www.autoroutes.fr/fr/classificat ... icules.htm
(klik onderaan op 'télécharger le dépliant détaillé' om meer uitleg te krijgen over het bepalen van je hoogte (dakkoffers, dakluiken en satellieten tellen bijvoorbeeld niet mee).
http://www.autoroutes.fr/fr/les-princip ... s-2013.htm

Telepéage bestond al langer, maar is sinds vorig jaar ook o.a. voor MH's (categorie 2) toegankelijk. Vroeger was dit enkel voor personenwagens en waren die poorten enkel toegankelijk voor voertuigen tot 2 meter hoogte. Nu zijn er ook poorten zonder hoogtebeperkers.

Het is een systeem waarbij je in je auto of MH een speciale badge meeneemt waarmee je bij het in- en uitrijden de speciale gereserveerde rijstrook neemt en waarmee er via elektronische registratie een betaling zal gebeuren via domiciliëring op je (belgische) bankrekening. Het systeem is vergelijkbaar met de gekende VISA en Mastercard waarvan de betalingen ook elke maand van je rekening gaan. (Voor de volledigheid kunnen we nog vermelden dat je bij je bank eventuele onrechtmatige betalingen via domiciliëring altijd kan laten tegendraaien).

Hoe aansluiten en wat kost het?

Via de sites van Touring en VAB kan je doorklikken naar franse sites van de autowegen en daar een abonnement afsluiten.
Touring:
http://www.touring.be/NL/tools-advies/o ... france.asp
Aansluiting : 4,6 € (incl. opsturen van 1 badge en 1 of 2 houders voor de badge)
Gebruik: 0 € voor de maanden dat je geen gebruik maakt van de franse autowegen
1,6 € per maand dat je wél gebruikmaakt van de franse autowegen

VAB:
http://www.vab.be/nl/actueel/ledenvoord ... spx?id=425
Aansluiting : 18 of 19 € naargelang je lid bent van VAB of niet (incl. opsturen van 1 badge en 1 of 2 houders voor de badge) of 12€ bij afhaling in Zwijndrecht.
Gebruik: 0 € voor de maanden dat je geen gebruik maakt van de franse autowegen
1,6 € per maand dat je wél gebruikmaakt van de franse autowegen.

Naar mijn bescheiden mening moet je al een zware fan van VAB zijn om voor hen te kiezen... [-X

Ik heb begin deze week de badge besteld via de site van Touring. Ik laat binnenkort weten wanneer ze toekomt. Later volgen dan de gebruikservaringen.

Persoonlijk ben ik vooral benieuwd naar hoe ze gaan omgaan met de verschillende categoriën en hoe ze de hoogte van mijn MH gaan interpreteren.

Een MH valt nl. meestal in categorie 2, tenzij hij hoger is dan drie meter of een MTM van meer dan 3,5 ton heeft. Voor die hoogte tellen dakkoffers, (Heki)dakluiken of satellietschotels niet mee. Ik heb een MH die minder dan 3 meter hoog is, maar door de Topbox kom hij aan zo'n 3,15 meter...

Bij het klassieke systeem was het zo dat vroeger de meeste tolhuisjes door mensen waren bemand. Die zagen een MH aankomen en rekenden categorie 2 aan. Ik heb daar raar of zelden problemen gehad dat ze categorie 3 wilden aanrekenen.

Het aantal bemande tolhuisjes zag je de laatste jaren afnemen en sinds vorig jaar zijn er bijna geen bemande tolhuisjes meer. Nu zijn het automaten waarbij je je ticketje en creditcard (of geld) in de gleuf steekt en dan kan doorrijden (na het terugnemen van je creditcard natuurlijk :smt021 ).

Die machines meten de hoogte van je voertuig en gebruiken die om je categorie te bepalen. Daardoor plaatsen die dingen mijn MH altijd in categorie 3 (met de bijhorende meerprijs van 50 à 60 % :| [-X )

Dan moet ik op het knopje drukken en afhankelijk van het geval passen ze automatisch de categorie aan van 3 naar 2 of moet ik uitleggen dat het door die topbox komt dat ik hoger ben dan 3 meter. Nog nooit betaalde ik categorie 3. Niet leuk voor degenen die achter mij staan aan te schuiven [-X :roll: :smt014 :smt015

Afwachten hoe dat in zijn werk zal gaan met het systeem van télépéage...

_________________
Tot ziens,

Jacky



Forumtips : Klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 141 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling