Net terug van een weekje ski in de Maurienne (streek tussen Chambéry en de tunnel de Fréjus). Voor deze streek biedt men een 5-daagse skipas aan voor 75€, maar dan moet je elke dag op een andere plaats skiën. Je kan wel in elk deelnemend gebied, aan een voordelig tarief, een extra dagpas kopen.
Algemeen:
- van 26/12 tot 2/1
- het was zéééér koud: tot -20°C (uit de wind....). Op de pistes was het dan ook meer schaatsen dan skiën.
Bezochte gebieden:
- Le Corbier: mogelijkheid om op de parkings te staan, geen voorzieningen.
- Les Karellis: mooie parking bij het binnenkomen van het dorp. Hier stonden heel wat MH's. Er is een gebouw met verwarmde toiletten en men kan er ook water nemen.
- Valloire: hier zijn we op camping gegaan, want de batterijen hadden het stilletjesaan nodig. Vanop de camping kan je met een leuk toeristisch treintje tot aan de pistes. Je kan vrij staan in de straat voor de camping of op een parking in de wijk Le Verneys. Camping 4 personen (onze kinderen van 13 en 15 tellen als volwassenen) + elektriciteit (13A !) kost ongeveer 30€ per nacht. Mooie verzorgde voorzieningen (douches,....)
- Valmeinier: wij stonden op parking 5. Was heel veel plaats en niet echt ver stappen van de piste. Hier hadden we eindelijk wat verse sneeuw, plus temperaturen rond het vriespunt. Was de aangenaamste skidag.
- Hebben ook 2 nachten in St-Jean de Maurienne gestaan. Vooral om ons wat op te warmen. Er is een flot bleu (4€) maar de parking zelf is nogal luidruchtig in de ochtend (vertrek van vrachtwagens).
We hebben ons echt goed geamuseerd, maar het was toch wel echt heel koud en dan is het op de pistes toch iets minder aangenaam.
Natuurlijk leert men dan ook wel heel wat bij over zijn MH:
- batterijen (2 X 100Ah) krijgen het na 3-4 dagen toch wel lastig. Tenslotte moet de verwarming constant draaien en zit je 's avonds toch wel lang met lichten aan.
- wat we wel verbaasd heeft, is het feit dat de batterijen niet echt veel bijgeladen worden wanneer je een uurtje of iets meer rijdt. Wellicht moet de motor bij dergelijke koude zichzelf (en de lichten en ....) van te veel stroom voorzien om de huishoudbatterijen nog te kunnen laden.
- zonnepaneel: het zal wel iets geven, maar het is toch te beperkt om de batterijen te blijven laden. Zon kwam er wel door maar staat heel schuin, plus is dan toch weer snel achter de bergen verdwenen.
- rest: afvalwatertank moet blijven open staan, anders bevriest de hendel en krijg je het ding niet meer open! Tanks zijn bij onze MH verwarmd maar het is de opening naar buiten toe die bevriest bij -20! Het water bevroor nog voor het de emmer kon bereiken....
- in de stuurcabine (MH is een alkoof) wordt het ongelooflijk koud. De oude slaapzak die ik over het dashboard heb gelegd was echt wel nuttig. Volgende keer ga ik niet wat extra isoleren (en wellicht ook op andere plaatsen, just in case
)
Sammy