Hoi,
na 3 Duc's waarvan 2 op Alko-chassis hebben wij sinds vorig jaar een integraal op MB316 op 3,8 T.
de ervaringen tot nu toe :
eerste was een bus (Swift Mondial uit 95 nieuw) op Duc '10 gebouwd.
-technisch alleen probleem met de waterpomp (nooit waterdicht gekregen)
(+- 75.000 km mee gereden op 4 jaar)
2de was een Frankia T600KB. Op Duc '14 gebouwd met Alko-chassis.
-technisch geen enkel probleem ervaren (buiten de opbouw).(80.000km)
3de was een Euramobil C652SB. Op Duc' 15 met Alko (30.000km)
-ook geen problemen.
4de is een Euramobil I636LS op MB316 3,8T. Op 1 jaar tijd 21.000KM.
Rijdt beter met de achterwielaandrijving
kortere draaicirkel
beter vermogen/koppel
stabiliteit is evenwaardig aan een Alko-chassis
vrijwel geluidloos
zitpositie en gebruiksvriendelijke bestuurdersruimte.
betrouwbare service (voorlopig?)
Nadelen dus :
gewicht
verbruik
kostprijs onderhoud (? eenmalig dus geen vergelijk)
aanschafprijs.
Betrouwbaarheid moet nauurlijk nog bewezen worden.
Na onze 'reis' zou ik toch weer voor een MB (of andere achterwielaandrijver '
' kiezen.