Hi allen
De semi-automaat van Fiat is net als zijn handgeschakelde versie uitgerust met een "gewone" koppeling/drukgroep én druklager
Om het druklager en drukgroep niet onnodig te belasten is het raadzaam nooit stil te staan met draaiende motor én ingetrapt koppelingspedaal
Het druklager blijft dan onder "spanning" meedraaien en de lamellen van de drukgroep gaan ook op langere termijn vervormen
Toch was het me niet meteen duidelijk of dit bij de semi-automaat ook zo was in M of A modus
Met een mail naar een ervaren Ducato-specialist kreeg ik al snel antwoord...
Ook bij de semi-automaat blijft de drukgroep en druklager "belast" in M of A modus wanneer je stil staat met draaiende motor
Dus, net zoals bij een handgeschakelde bak ook bij de semi-automaat bij stilstand in zijn N-modus zetten
Het druklager ansich kost amper een fractie van de totale factuur voor de herstelling (ik dacht iets van een 90€...? )
Maar...het zijn de "werkuren"....de-en monteren enkel om bij dat kleine onderdeel te komen dat, de factuur doet oplopen
Stilstaan met draaiende motor ?...zet de bak dan in "N" of "neutraal" dat, spaart drukgroep en druklager en, vooral onze portemonnee
Ook in files, lichten, ronde punten en ook tijdens een babbel met een andere "camperaar"