CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 21:26

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waardebepaling Motorhome
BerichtGeplaatst: 02 sep 2006 22:45 
Waardebepaling motorhome

Deze post is gemaakt met bijdrage van Moustache, Jovami, Peter, Lalonde, Michel, Smurfy, Baardman,Smerkx, Kris,Fleuretje op het forum en meer per PB………


Dit is enkel een voorlopige versie ik zal naar godsvrucht en vermogen aanvullen, veranderen , wijzigen ik reken vooral op inbreng van iedereen. Een voorafgaande opmerking: alle tweedehandszwerfwagens zijn niet gelijk: er zijn er de “oldies” die worden afgezet als ze hun nutttige leeftijd (ver) voorbij zijn, er zijn die uit verhuur, die een versneld verouderingsproces hebben ondergaan, er zijn die vrijwel gloednieuw zijn wat kan duiden op een miskoop, en er zijn er die gouden occasies zijn “wegens omstandigheden…en alles daartussenin… koop echter nooit met de ogen toe

Ook als beslist nieuw te kopen is wat rondkijken op de tweedehandsmarkt interessant om wat je het leert over de fouten en gebreken van gelijkaardigeobjecten voor je koopt.
Groetjes Archie


In een heel aantal gevallen is het nodig de intrinsieke waarde van een kampeerwagen te bepalen. Het imoeilijk een bevoegd onafhankelijk expert te vinden die je daarin kan bijstaan.

Bedoelling van deze post is een hulp te geven om de staat van een kampeerwagen te bepalen, en aan de hand van die staat vergelijkingen te kunnen maken met andere kampeerwagens. Aan de hand van de gevraagde prijs van tweedehands MH en de aankoopprijsis van een MH die bvb vrienden of kennissen hebben gekocht kan er dan een benaderende waarde worden vooropgesteld.

Zulke waardebepaling kan nodig zijn:
- bij betwistingen bv met de verzekering, ingeval van niet aanvaarden van een minnelijke schikking bij ongeval met verantwoordelijkheid voor een andere partij, in geval van omnium met een clausule "werkelijke waarde".
- bij overdracht tussen personen, of het nu een verkoop een boedelscheiding of wat ook is.

In elk geval als het om een zaak gaat die in rechte dient te worden gevolgd is het niet alleen noodzakelijk vaststellingen te doen maar die ook te documenteren, met foto's, en al wat je vaststellingen kan staven.

In geval van een verkoop is het interessant te weten waarom de kampeerwagen van de hand wordt gedaan. Voor oudere objecten, kunnen elementen als veroudering (vocht, corrosie) normale of abnormale sleet meespelen, voor jonge occasies is “miskoop”’ dikwijls een reden.

NEEM MET EEN KORRELTJE ZOUT
Verkoperspraat
Besprekingen in tijdschriften

BELANGRIJKE ELEMENTEN

Een logbook, gedateerde notas van alle aankopen, veranderingen, herstellingen met de contactgegens van de leveranciers (Jovami)
Facturen van aankoop, aankoop onderdelen, onderhoud
Een lijst van verkoopprijzen van MH naar jaar en type die verkopers van tweedehands gebruiken (Peter)
Een diagnoseverslag an het dragende voertuig (vrij naar Michel)
Een keuringsverslag van de technische inspectie ook over de opbouw ( in de nabije toekomst Lalonde) en in elk geval het laatste keuringsverslag.

PAS DUBBEL OP VOOR

Wagen is niet meer ingeschreven, heeft geen verzekering of platen meer staat ongebruikt of wordt gebruikt als stationaire woning op een camping of anderzins (John)
Nageplaatste opties (vrij naar KoenVW dakairco)


NOOIT DOEN

Een kampeerwagen kopen zonder proefrit EN een diafnose van het dragende voertuig door een diagnosecenter of een andere deskundige.
Verliefd worden op een voertuig vooraleer objectief vaststaat dat het aan alle criteria voldoet

IN AANMERKING TE NEMEN ELEMENTEN (STIPLIJST)

Noteer punt voor punt je vaststellingen bij het voertuig aan de hand van deze lijst, soms zijn er verwijzingen naar bijkomend onderzoek. Aan de hand daarvan vraag je voor je koopt of de koop toezegt, de prijs voor de herstelling. Die vermeerder je met 20 % en die trek je af van de waarde van het object volgens de lijst.

De lijst is verdeeld over volgende hoofdingen. (nog aan te vullen)

Algemeen
Dragend voertuig - Motor, aandrijving, remmen en ophanging
Dragend voertuig – Chassis
Dragend voertuig – Cabine
De opbouw – Structuur en beplating
De opbouw – Bodemplaat
De opbouw - interieur
De technische uitrusting – tanks en afsluiters – water , afvalwater, faecalien
De technische uitrusting - gas, ontspanners leidingen, verwarming
De technische uitrusting – electriciteit, zonnepanelen, generator, batterijen, leidingen, toestellen
De technische uitrusting - andere

(klim in je pen en stuur elementen - ook al is het er maar ééntje, of ervaringen )

Algemeen
Let op het gewicht, een kampeerwagen lijdt snel aan overgewicht. Bij twijfel laten wegen: het werkelijk tarrragewicht kan intussen verschillen van wat bij de weging op de keuring werd genoteerd. Als het voertuig nog moet gekeurd worden ga dan mee. Heel dikwijls worden onderdelen gedemonteerd voor de wagen naar de keuring gaat om het vereiste verschil tussen tarragewicht en MTM te halen.

Redenen voor “miskoop”
Te gering motorvermogen voor het gewicht.
Te hoog leeggewicht voor het aantal geregistreerde personen
Onpraktische inrichting:
- op de dwarse bank kun je niet onder de kast t gaan zitten
- als je gaat zitten kom je nergens aan de grond met je voeten
- als je de passagierszit draait kom je neit aan de gorn met je voeten
- tafel veel te klein voor het aantal zitjes
- wat als tweepersppnsbank wordt verkocht is maar anderhalve zitplaats
- bij draaibare zetels vooraan is de afstand tot de tafel onpraktisch groot of veel te klein

Dragend voertuig - Motor, aandrijving, remmen en ophanging Belangrijke opmerking. Onderstaande tips kunnen je helpen te beslissen of de koop de kosten van een diagnose verdient – Maar laat alleszins vooraleer te kopen een volledige diagnose van van het voertuig maken, door een diagnosecentrum of door de garage waar je later het voertuig zult laten onderhouden. Beter één of twee keer de kosten van een diagnose verloren dan éénmaal een miskoop

Waarover kan je zelf een indruk vormen:
- De staat van de uitlaat
- De staat banden.(en hun ouderdom)

- De staat van de koppakking bij een watergekoelde motor
a/ de stop van de radiator afdraaien, controleren of er geen olie op het water drijft in de radiator.
b/ de peilstift van de olie controleren op vocht. Bij een koude moter wel te verstaan. peilstift niet afvegen, en net boven het oliepeil controleren op vochtdruppeltjes (indien aanwezig zullen die zeer klein zijn.) Een middeltje om vocht op te sporen is een net boven het oliepeil een aansteker aansteken, vocht (water) zal direct verdampen, die damp kan je zien. Als is het heel heel weinig. En indien er vochtverdamping is, zal het een knetterend geluidje voort brengen, maar dan heel kort hoor.
hoor je of ie of zag je vocht, mogelijk een lekje in de koppakking.
c/ de oliestop boven op de motor ook eens afdraaien,indien er een soort zeepvorming aanwezig is, duid dit ook op een lekje in de koppakking.
e/ met koude motor dop losdraaien van koelwatersysteem / motor starten / Als je onmiddelijk drukopbouw voelt en/of 't water ziet borrelen dan is de cilinderkoppakking aan vervanging toe. . Meest voorkomend probleem met een kapotte pakking is breuk van cilinder naar waterkanaaltje. De druk in de cilinder is véle malen groter dan de druk in't koelwatersysteem. Dus gas naar water eerder dan water naar olie. Bijkomende alarmsignalen: motor die oververhit omdat die hete ontsnappende lucht het water aan't koken brengt. Voorts gebeurt het in deze situatie nogaleens dat de cabineverwarming (of de radiaror van het koelsysteem) kapotgaat omdat het radiatortje die druk niet kan hebben.

NB. Er kunnen andere oorzaken zijn voor het voorkomen van water in de olie Serieuze water/olie contaminatie (niet een beetje door condens) wijst nogal eens op barsten in motorblok en dit kost een pak meer om te herstellen ...
Bij twijfel: inderdaad laten nakijken

- De staat van de radiator van een waetrgekoelde motor. Check voor corosie op de koelvinnen en op sporen van lekkage aan de aansluitstukken.

- Staat van de koppeling; de motor pas starten na deze bovenstaande controle, in eerste versnelling zetten, dan de koppeling laten komen, indien de wagen al aanstalten maakt om te vertrekken bij enkele centimeter de koppeling te laten komen, duid dit op veel gebruik dus een beetje slijtage.

- Staat van de remmen, moeilijk te controleren maar je kan misschien de schijven vooraan wel iets zien, en de dikte van de remblokjes zien. Parkeerrem ook moeilijk te controleren of beide zijden gelijknemen bvb op een rembank gaat dit wel.

- Staat van de schokdempers is moeilijk te controleren. Maar een druk op de cabine hoek, zal wel uitsluitsel geven over de staat van de schokdempers

Redenen voor miskoop:
Te gering motorvermogen.

Dragend voertuig – Chassis

- Staat van het chassis, is er roest aan, zijn er abnormale deuken in en is er roestvorming onderaan.


Dragend voertuig – Cabine

- Roestschade
a/roestplekjes opsporen op de lak
b/ onderkant cabinedeuren betasten en/of bekijken op roest (zeer gevoelige plekken voor de eerste roest)
c/roest rond de voorruit en rond de ruitenwissers.


- Sporen van vroeger ondgeval.
Bekijk de speling van de deuren, en de motorkapdeksel ten opzichte van de carrosserie en de grill vooraan, ook kijk naar de bumper ten opzichte van de carrosserie. Indien verschil zit in de speling tussen carrosserie en de deuren ofde motorkap, zal er in 99% van de gevallen een ongeval hersteld zijn.
- Sporen van langdurig gebruik.
a/ Kilometertellers zijn niet altijd betrouwbaar tenzij gestaafd door onderhoudsdocumenten.
b/ Bekijk goed de staat van het stuur. Is een deel glad, en een deel geribt bvb, of ander motief, dit duidt op veel gebruik.
c/ Bekijk ook de tapijtjes of en matjes, op de vloer van de cabine, en ook de rubbers op de pedalen, versleten of nagelnieuw in beide gevallen veel gebruikt.
d/ De staat vande opstappen van de cabine
e/ De staat van de rubbers van de motorkap,
f/ De staat van de rubbers van de deuren.

De opbouw – Structuur en beplating, vensters, deuren en luiken

Bij een polyester opbouw
- Opletten voor oppervlakteschade door veroudering
a/ loskomen van de binding tussen glasvezel en polyestermatrix waarbij glasvezels door de gelcoating priemen
b/ veralgemeend crackeleren van de oppervlaktelaag
_Opletten voor tekenen van waterindringing :goed kijken onder de ramen of de beplating niet bol staat. (
- Opletten of de buitenbeplating niet los is gekomen van de van de draagstructuur
- Opletten opr geen haarscheurtjes in de hoeken rond de ramen. (kan op een los staande of te slappe draagstructuur wijzen)
- Kitnaden controleren. Zijn die recent vernieuwd, of bij gewerkt nagaan waarom dat gebeurde. Eventueel controle op ingesloten vocht.

Bij een alu opbouw

- Goed kijken of er geen oxidatieblaasjes op de alu beplating zitten: wijzen op aluminiumrot. Eens begonnen kan je het niet stoppen en wat erger is aluminiumrot wijst op meestal een constructiefout, slecht verlijmd, lucht ingesloten, isolatie niet dampdicht (aangebracht) o.d. Hierdoor kan zich –steeds weer- condens vormen op de onbeschermde achterkant (binnenkant) van de alu-plaatvormen. Al kan het ook dat door fouten in de laklaag het aluminium van uit de voorzijde begitn te rotten.
-Kijk of er geen verschillen zijn in het motief van de beplating dat kan op herstellingen wijzen. De oorzaak van de herstelling ?????)

Hang en sluitwerk

Hoe marcheert het slot van de deur in de opbouw. (een rammelend slot wijzt op intens gebruik van de deur, dus de hele MH is veel gebruikt.)
Descharnieren van de deur goed bekijken, hangt de deur af, staan de scharnieren los, kan wijzen op een onverzorgd gedrag enz... .
.
Sluiten de bagageluiken rondom, hoe is de staat van de scharnieren en sloten van die luiken.

Wijzigingen en aanpassingen
Zijn er veel optie's bij geplaatst, hoe werd de waterdichtheid gewaarborgd, zowel voor luifel, of cb-antenne, of tv antenne, of schotelantenne, is er gekladerd met "tec 7" of is het mooi en vakkundig afgewerkt

De opbouw – Bodemplaat en eronder
Bekijk de staat van leidingen onder de wagen.
Indicaties van miskoop:
- slechte plaatsing van de aksluiters van afvalwater of WC
- extreem lange weinig geisoleerde verwarmingsleidingen


De opbouw - interieur

Let op vochtschade

Indicaties zijn:
De geur bij het openen en de eerste keer binnen stappen. (muffe geur, duid op vocht en gesloten weg gezet in de stalling, zonder ventilatie)
een grasachtige- aarde achtige geur duidt dikwijls op vochtindringing en schimmel.

Let op verkleuringen in de hoekjes van de kastjes tegen het plafond, en de wand. kijk ook goed in de hoek van de onderkasten en bankstellen, rond de wielkasten

Voel of er zachte plekken in die hoeken zijn.

Controleer de dakluiken controleren, in de hoeken, is er geen zachte materie rond, is er geen verkleuring van de bekledingsplaten. Zijn de koepels niet geschonden of kapot.

Controler de vloer, hoe gedraagt de vloer zich, zijn er zachte plekken, is er ergns abormale vering bij het rond lopen in de MH.

Check de bagageruimten, zijn die niet verkleurd binnen in door indringend vocht, of de vloer in die ruimten niet beschadigd is

Let op tekenen van sleet

Let op de kastdeurtjes, hangen die af, en scheef. Probeer de kastdeurtjes, de slotjes en scharniertjes, hoe reageren die.

Let als er verschillende motieven zijn in de binnenbekleding. (kan duiden op herstel)

Let op de veerkracht van de kussens en eventueel de matras(sen) op de banken en vast bed, en het eventuele alkoofbed. De staad goed controleren, ook onderzijde. Is de bekleding geschonden of eventueel geherstofeerd.


Controleer het onderhoud

Van:
het afwasbakje, .
de koelkast, .
het fornuis, zijn de bekjes nog proper, is het rooster waar men de pan en de pot opzet, gereinigd, en niet afgebrand, enz...
de lavabo
de douchebak, let op voor scheurtjes in de hoeken.controleren.

Let op redenen van “miskoop”
Te smalle tafels.
Te smalle banken
Te weinig knieruimte
Te ondiepe kastjes
Te kleine sanitaire ruimte – een combinatie van douchecel, wc die onpractisch is.
Te weinig watervoorraad voor het geinstalleerde sanitair

De technische uitrusting – tanks en afsluiters – water , afvalwater, faecalien

Controleer de WC, welk systeem is het, vast tank, of cassete, of.. .
Ga na od die tank of cassette gereinigd is
Controleer de watertanks, vers water, is die tank proper? de opvulopening, is die in goeie staat. De aflaat, (vriesweer)is die goed bereikbaar en gemakkelijk te bedienen.
Controleer de vuilwatertank(s), zijn die gereinigd,



De technische uitrusting - gas, ontspanners leidingen, verwarming

- De verwarming, welk systeem is het, werkt het systeem goed ?
Indien een dieselverwarming (Webasto) geluidniveau controleren ook binnen het woongedeelte.
- De boiler, (meestal aanwezig in de combinatie met de verwarming)
- De gas voorraad, LPG-tank, in welke staat is die tank. Zijn het gasflessen of LPG-flessen. Waar staan die flessen, is deze ruimte in goeie staat

De technische uitrusting – electriciteit, zonnepanelen, generator, batterijen, leidingen, toestellen

Opstelling van de batterijen. Is er een stevige batterijkast. Origineel? Binnen het voertuig. Hangen de batterijen onder het chassis buiten (vermogenverlies in de winterkou)

De technische uitrusting - andere


Laatst bijgewerkt door archimedes op 11 sep 2006 09:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 35 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling