Beste,
Om niet te veel af te wijken van een eerder onderwerp wil ik het hier eens hebben over het hoge aantal afgekeurde auto bij de jaarlijkse controle, zo een op 5 staat vandaag in de krant. Vooral voor een barstje in de voorruit en slecht afgestelde lichten.
Dat een opmerking over een brandblusser die opgesteld staat in de garage van de motorhome bestaat er geen twijfel, dit zou bij mij een rode kaart zijn
, maar dat je lichten 1 mm te hoog staan omdat je dieseltank op reserve staat is bij het haar gegrepen, dat is mieren-neukerij en geldklopperij. Op de koplampen staat een hoogteregeling en deze is bedoeld om bij belading de stand van de lichten aan te passen aan de belading, maar deze moet bij de keuring op stand nul staan. Dat er verlangt word dat je het voertuig leeg aanbied op de keuring kan ik nog begrijpen maar ze kunnen moeilijk eisen dat je het voertuig aanbied met een volle of ledige tank. En een volle tank kan je aanzien als lading, of een ledige tank als geen lading en zou het moeten toegelaten zijn om gebruik te maken van de koplampinstelling, anders is dat een gadget op de wagen die echt tot niets dient, ik heb er trouwens nog nooit gebruik van gemaakt.
Ook een barstje in de voorruit heeft tegenwoordig aanleiding tot een rode kaart. Je vooruit mag (en moet) vol hangen met stickers allerlei, voor het milieu, tolwegenstickers, on-bord-unit bakken voor verschillende landen, neen dat belemmert volgens de heren niet het gezicht, wel dat kleine barstje of sterretje in de ruit.
Dat een barstje de ruit gevaarlijk zwak maakt is al eveneens bij de haren getrokken daar een ruit uit meerdere lagen bestaat.
Bij sommige vrachtwagens hangen buiten de vele on bord units nog een hele reeks vlaggetjes en allerhande verlichtingen afhankelijk van de tijd van het jaar op de vooruit vast gezet, en ook dat blijkt geen enkele opmerking te zijn bij de keuring. Gevolg zijn nog steeds de vele dode hoekongevallen.
Man, waar zijn ze mee bezig op de keuring?
Buiten een opmerking over een maar net voldoende werkende rechter handrem (die ik bij thuiskomst direct heb aangepakt) had ik geen bijkomstige opmerkingen deze week
, ik kwam trouwens net van de garage waar ik de lichten liet afstellen met halfvolle dieseltank.
Joske