CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 12:48

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: To Sweden or not. Juni 2020.
BerichtGeplaatst: 09 jul 2020 10:29 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.


Ziet gij een bever Liliane?



Afbeelding



Teu geveurleuk eum neur Zweuden te reizen...in de plaats daarvan hebben we onze kleinkinderen mogen doodknuffelen.
Een ontzettend emotioneel moment, Liliane pinkte een traantje weg, mijn adem stokte, we keken elkaar aan en vluchtten de keuken in.
Tja wat wil je?
Drie maanden zonder fysiek contact, enkel met je vrouwtje, laat sporen na...de reden kennen jullie wel!
Het werd een heuglijk weekend, Pasen, Kerstmis en Nieuwjaar in één waarna ze mochten beschikken, wij weg.



Afbeelding



Niet Zweden maar Bemmel als buitenlandse grote voorjaarsreis om wat in de Lingewaard rond te toeren.
De eerste dag verloopt naar aloude routine, slenteren in het centrum om dan bij valavond aan De Ward, het plasje naast de camperplaats, bevers te spotten.
Er zou een beverburcht te zien zijn volgens de buurtbewoners en met een beetje geluk zelfs de eigenaar.
We zaten een uurtje na het avondmaal op een bankje te turen naar de sluitende lelies en wat meerkoeten.
Geen bever te zien.
Het geeft niet, het voorbije weekend heeft ons met serotonine gevuld, we zijn ook blij zonder de bever.



Afbeelding



Dag 2, de picknick is wat droogjes.



Vanuit de parking te Bemmel vertrekken we voor een fietstochtje tussen Arnhem en Nijmegen.
Vandaag proberen we de fietssnelweg RijnWaalpad.
Gewoon om eens lekker te knallen met onze nieuwe e-bikes en een picknick daar waar het ons bevalt.



Afbeelding



In ons fietszakken een kwartje witte Riscal en een kwartje rode Montinho, wijn dus, ieder twee boterhammen met kaas en hesp en een paar perziken.
We zijn leken op het gebied van fietsen met picknick en doen wat dat betreft nog wat ervaring op.
De streek leent zich om met de fiets te verkennen, via Huissen is het een steenworp naar Arnhem op de dijk naast de Nederrijn.
We fietsen op de rondweg van Arnhem om het centrum te vermijden, het leek ons echt te druk in de winkelstraten.
Richting Nijmegen gaat het via de fietssnelweg, tussendoor ter hoogte van Ressen houden we onze picknick in een aangenaam omgeving ter hoogte van Landwinkel De Woerdt.
Op een bankje in een bocht bij de Slenkweg met zicht op een historisch gebouwtje en een weide met schaapjes.
Het zonnetje scheen, de toevallig passerende mensen waren allen vriendelijk, ze wensen je hier nog een goeden dag, de temperatuur zalig.
De witte en rode wijn perfect op temperatuur gekoeld in een thermotasje.
Er moet wat mayonaise of iets sappigs bij de boterhammen besluiten we en glazen om van de wijn te drinken zoals thuis...vergeten is Malmö en Stockholm.



Afbeelding



Kersen en ooievaars in de Lingewaard.



We zijn verhuisd naar Huissen, de Nederlanders spreken dat Hüssen uit, geen idee waarom.
De parking is ons niet onbekend, we hebben er al gestaan.
Het is er iets levendiger dan in Bemmel, het aanbod aan cafés en restaurants is hier ruimer, trouwens zonder bever is het maar niks.
Hier kan je ooievaars spotten, fietsen voorbij Kasteel Doornenburg, Fort Pannerden tot aan de bochtige Waal ter hoogte van Gendt of verder tot Nijmegen en kersen kopen ergens onderweg.
Wat is er nu lekkerder dan een kraakverse kers uit een boerderijwinkel? Vers geplukt!



Afbeelding



Veluwe, Radio Kootwijk



Afbeelding



Vrijdag 19 juni.
Beter kan niet, warm gedurende de dag en een afkoeling wegens regen tijdens de nacht.
Om zeker te zijn dat het geluk aan onze kant blijft bel ik naar 't Kikkergat, een minicamping met camperplaatsen op de rand van Otterlo gelegen in de Veluwe.
'Of er plaats is voor drie nachten dit weekend?'
'Kom maar af...'zegt een stem aan de andere kant.
Als ID geven we onze oude ACSI kaart af bij aankomst.
Geen tijd gehad om een nieuwe aan te schaffen er is ook geen reden daartoe, onze september reis is nog niet zeker.
'Volg het bord campers maar, zegt de uitbaatster en parkeer op de verharde stroken'.
We zetten ons in een hoekje met het enige boompje op het veld.
Ideaal om er te aperitieven in de schaduw...' t is weekend.
Bij zulke gelegenheden halen we de campari uit als de zon schijnt.
Een derde campari, twee ijsblokjes, twee derde sodawater, schijfje sinaas.



Afbeelding



Via fietsknooppunten komen we terecht aan de rand van een militair oefenterrein. De omgeving laat ons sterk denken aan ons Nationaal Park Hoge Kempen, heide, naaldbomen, duinen.
De reden van onze aanwezigheid hier is het voormalige zendstation Radio Kootwijk.
Gebouwd in het begin van de 20e eeuw in art-deco-stijl.
Een stijl dat mij nogal aanspreekt...



Afbeelding



De spanning stijgt als je het gebouw vanuit de verte ziet, het lijkt bijna op een kerk, bij het benaderen van de voorkant is het uit beton opgetrokken gebouw nog imposanter.



Afbeelding



Samen met dit gebouw zou ik graag het Kröller-Müller museum willen bezoeken in de Veluwe maar dit laten we voor wat het is dit jaar.
Volgend jaar als alles achter de rug is, trouwens dat corona-gedoe laat dit nog niet toe.
Een beetje proeven van dit alles, de kathedraal zoals ze dit gebouw noemen zou op de Grote Kerk van Veere lijken.
Meteen een item dat ik kan toevoegen om te bekijken in Nederland...er blijven nog steeds dingen over die boeiend genoeg zijn om te bezichtigen.



Afbeelding



20 juni, je hoeft niet alles te weten over de Veluwe.


Hoe saai zou dat zijn, of hoe saai kan een copy-paste zijn...zelfs als zou dat informatief zijn.
Er mogen dingen zijn die mysterieus blijven, net zoals we vandaag gezien hebben.
Zwerfkeien in de heide in de buurt van Ede.
Misschien het mooiste stukje fietspad ooit gereden.
'Gij zijt zjust e kind!' roept Liliane mij na, na de zoveelste bocht en kronkelende stukje fietspad in dit glooiend landschap.
Fun ten top.
Op het turbomodus met onze e-bikes is het net rijden zoals op een scooter.
Liliane moet ook niet onderdoen, ze plakt achter mij aan als een kauwgom aan je schoenzolen.
Oh ja over die keien her en der verspreid in de Edese Heide...info te vinden op de website van Ede staat er op verschillende borden te zien bij die grote eieren.
Je moet niet meteen alles weten over die gepolijste dingen!



Afbeelding



21 juni, vandaag mag je alles doen wat je wil Fra!



Maar echt?
Volgens Liliane wel en bij het schrijven van dit verslag besef ik dat ik de kans heb laten liggen...
Wat moet je dan doen met zoveel vrijheid?
We fietsen rondom het Kröller-Müller Park met de belofte dat we dit eens van binnenuit gaan bezichtigen.
Je hoeft ook niet alles te zien en te doen op je verjaardag.
We zijn nu even oud, tot grote vreugde van de iets vroeger ter wereld gekomen Lilianeke.
Of even jong als je dat wil!



Afbeelding



De dag na mijn verjaardag.



Begint goed.
Een lek in het stukje soepele darm tussen de vuldop en de watertank.
De reden?
De vulslang mag je niet tot in de bocht steken, op den duur steek je dat kapot.
Isolatietape verhelpt het euvel, na de zoveelste vloek en gesakker is dat opgelost.
'Gelukkig is dat niets mechanisch he Fra...' Liliane even oud en wijs als ik weet mij altijd te troosten door iets ergers voor te stellen...
We verlaten Gelderland en rijden tot in Friesland.
We gaan één van de Elf bezoeken.
Daarvoor moeten we op hotel.
' t Is te zeggen een hotel met camperplaats in Sneek.
We fietsen niet zo ver naar IJlst om een kleurrijke fontein nog eens te bezoeken.
Een der mooiste of idyllische plekjes ooit.



Afbeelding



Rondje Snitser Mar.



De batterijen zijn volledig geladen, hiermee bedoel ik de fietsbatterijen.
Dit om een rondje rond het Sneekermeer aan te vangen.
Ooit eens gedaan met onze vorige fietsen zonder ondersteuning, nu onmogelijk om te doen zonder.
We nemen daar een ganse dag voor uit, de picknick is mee, uitgebreider en frisser ditmaal.
In de koelbox rode en witte wijn, donkere broodjes, een slaatje elk.
Een aanrader, gewoon doen als je in de buurt bent.
De kilometers?
Wissen we na elke rit, over de zestig met omleidingen en gemiste knooppunten meen ik mij te herinneren.
Met de klok mee via de knooppunten Sneek-Akkrum-Joure-Langweer-Sneek



Afbeelding



Thee? Dit brengt herinneringen met zich mee.



Alles volzet zegt het bord aan de ingang van de Jachthaven te Zoutkamp.
De Hunzegat bij Lauwersmeer in Groningen, grenzend tegen Friesland.
'Ga binnen toch maar eens kijken of navragen zeg ik tegen Liliane'
Het mirakel voltrekt zich...er is plaats, men is zelfs aan het uitbreiden met een tiental plaatsen!
'Drie nachten' zeg ik meteen tegen de havenmeester, havenmeesteres eigenlijk.
'zesenveertig euro...'t is nooit zo druk geweest!' Horen we meermaals.
We hebben drie dagen om een geliefde en bekende streek nogmaals eens te verkennen.
Een rondje rond het Lauwersmeer.
Een fietstocht langs de Reitdiep.
Voor vandaag een min of meer geïmproviseerd tochtje in de buurt van Zoutkamp met een bezoek aan de theefabriek.



Afbeelding



'Weet je hoeveel liters thee ik voor je gemaakt heb Fra?
'Min of meer, sloten...drie liter per dag, maal tweehonderd, maal twintig jaar'
Zwarte thee, met gember en munt, ijskoud.
Dat bestellen we na een leuke fietstocht in de buurt.
In een paar seconden uitgedronken alsof ik nog aan het kolenfront zat op achthonderd meter diepte.
Ik had dat zoete drankje met citroen nodig om op krachten te blijven...
Nu enkel ter ontspanning en om te genieten in de uitnodigende tuin van de theefabriek in Houwerzijl.



Afbeelding



Camargue, picknicken en oesters.



Afbeelding



Een zalig stukje fietsen kan je dwars door het Nationaal Park Lauwersmeer.
Beginnend vanuit Jachthaven Hunzegat tot aan Lauwersoog, vandaag gaan we zelfs rondom maar als ik mag kiezen is dit het mooiste stukje natuur.
Lijkt zelfs op de Camargue schreef ik ooit in een vorig verslagje.
Weidse landschappen, schotse hooglanders, konikpaarden, wilde orchideeën.
Dit is Waddenland tegen de Waddenzee, werelderfgoed.



Afbeelding



Ergens voorbij Anjum in het regio Friesland vinden we een plekje in de schaduw van enkele bomen nabij een boerderijtje.
Met een bonus erbij, een bankje voor ons alleen.
Deze keer hadden we een geslaagde picknick, tot tafellakentje en servetjes toe.



Afbeelding



Onvergetelijk het eerste gedeelte, het laatste gedeelte kleur-en geurrijke velden met kamille plantjes.
'Zin in een oestertje Liliane?'
Een van de redenen dat we hier in Zoutkamp verblijven.
Bij Gaele Postma, paling en vis.
Geopend op een ijsbedje met een droog wit bordooke erbij, te goedkoop maar zeg het niet voort.



Afbeelding



Dag 3 in Zoutkamp. Toch een stukje Zweden aan de Reitdiep.



Nog twee weken te gaan eer dat we thuis moeten voor een weekje met de kleinkinderen aan de Belgische kust te Bredene.
Dat is ook al gereserveerd.
Misschien de manier om ergens naartoe te gaan zolang dat gedoe voortduurt.
Vandaag fietsen we langs de Reitdiep tot in Winsum in een lus met als hoogtepunt een stukje varen op de Reitdiep.



Afbeelding



Ergens onderweg.
'Wacht even Liliane, telefoontje...'
'Wa? Kinderen opvangen? Nu maandag? Oké...
'Liliane, we keren terug!'



Afbeelding



Bedeunkt voor heut leuzen, meuh...
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PaulenDenise


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling