Gegroet,
Een vraagje aan de motortechneuten, in verband met gebruik van de motorrem bij lange en steile afdalingen.
Zoals men mij steeds verteld heeft probeer ik bij zulke afdalingen altijd de motorrem te gebruiken. De oude regel “naar beneden in dezelfde schakelstand dan naar boven” lijkt me met moderne motoren niet meer realistisch, want té snel. Maar wat is van onderstaande mogelijkheden dan wel de goede methode (waarbij een tijdelijk hoger brandstofverbruik in mijn ogen niet zo belangrijk is)?
1. Ik rem zo veel mogelijk met de motorrem, zelfs als de motor daarbij in soms zeer hoge toeren gaat. Daarmee spaar ik het remsysteem, en dit kan geen enkel kwaad voor de motor.
2. Ik rem zo veel mogelijk met de remmen van het voertuig, zelfs als deze beginnen te roken/ruiken en/of van hun kracht beginnen te verliezen. Zulks is veel beter voor de motor. Dit kan geen enkel kwaad voor het remsysteem, want dat kopelt nadien wel af en herstelt zichzelf helemaal daardoor.
Spelen in bovenstaande nog andere dingen mee, zoals bvb:
• Diesel of benzine
• Al dan niet elektronisch gestuurde motor
• Motortemperatuur
• Met of zonder turbo(‘s) - en eventueel welk type van turbo(‘s), en met of zonder interkoeler?
• Soort versnellingsbak (manueel, robotbak, automaat met koppelomvormer, …)
• Enz…
Beschouwingen over wegligging, veiligheid, e.d. zijn hier natuurlijk ook verbonden, maar ik neem aan dat we die wel al kennen.